Hrvatska filozofska baština
U povodu 30. obljetnice časopisa Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine (1975-2005)
Zagreb, 12-14. svibnja 2005.
Ivana Skuhala Karasman, Zagreb
PROBLEM PREDESTINACIJE U ERIUGENINOJ KRITICI GOTTSCHALKA
Početci hrvatskih veza s duhovnim i filozofskim kretanjima u Europi uglavnom su nam još nepoznati. No jednu osobu s početka skolastike moguće je povezati s knezom Trpimirom i Hrvatima. Riječ je o benediktincu Gottschalku. Gottschalk je u povijesti filozofije i teologije zanimljiv zbog svog učenja o predestinaciji, koje je izazvalo mnoge kontroverze i osude na crkvenim saborima, ali i filozofske polemike. Upravo je Eriugenin odgovor i pobijanje Gottschalkova učenja o predestinaciji tema ovog razmatranja. Spis Ivana Skota Eriugena De divina praedestinatione usmjeren je na pobijanje Gottschalkovog heretičkog učenja o dvije predestinacije. Eriugenina kritika polazi od pokušaja određenja samog pojma predestinacije, što ima duboke i dalekosežne teološke i filozofske posljedice, budući da Eriugenino razumijevanje predestinacije kao jedne proizlazi iz razumijevanja Boga. Cijeli ovaj spor potrebno je promatrati imajući u vidu Augustinovo učenje i njegovo razumijevanje odnosa ljudske slobode i Božjeg sveznanja u kontekstu pitanja o grijehu i kazni, budući da Gottschalk i Eriugena pokušavaju pokazati kako je njihovo razumijevanje predestinacije upravo ispravno tumačenje Augustinovog učenja. Eriugena svoje učenje temelji na istinskom razumu, autoritetu svetih otaca i Svetom pismu, čime dolazi do izražaja njegov racionalizam. Eriugena razlikuje predestinaciju od predznanja čime izbjegava dvojnost predestinacije koju nalazimo kod Gottschalka.
THE PROBLEM OF PREDESTlNATION IN ERIUGENA’S CRITIQUE OF GOTTSCHALK
The beginnings of Croatian relations with the spiritual and philosophical trends in Europe are stilllargely unknown to us. However, there is a person from the beginning of Scholastics that might be linked to the Duke Trpimir and the Croats: The Benedictine monk Gottschalk. In the history of philosophy and theology, Gottschalk is interesting because of his teaching concerning predestination, which caused many controversies and philosophical polemics, and which was condemned at Church councils. Eriugena’s response and his refutation of Gottschalk’s teaching on predestination is the topic of this paper. John Scot Eriugena’s treatise De divina praedestatione is a refutation of Gottschalk’s heretic doctrine on two predestinations. Eriugena’s critique starts from an attempt at defining of the notion of predestination, which has deep and far-reaching theological and philosophical consequences, since Eriugena’s concept of a single predestination stems from the concept of God. This whole controversy should be viewed with Augustine’s doctrines in mind, as well as his understanding of the relationship between human freedom and God’s knowledge of everything in the context of the question of sin and punishment, since both Gottschalk and Eriugena try to demonstrate that their respective teachings concerning predestination are the true interpretations of Augustine. Eriugena’s doctrines are based on true reason, the authority of the Holy Fathersm, and the Holy Scriptures, which emphasizes his rationalism. Eriugena differentiates between predestination and pre-knowledge, thus avoiding the duality of predestination found in Gottschalk.