Otvorena pitanja povijesti hrvatske filozofije
Zagreb 23-25 lipnja 1999.
Anto Mišić
PLOTINOVO I PETRIĆEVO POIMANJE JEDNOG (-unum)
Već mladenačko razočaranje Aristotelovom filozofijom i susret s platonizmom, osobito preko Ficinovih djela, označili su početak i razvoj Petrićeve filozofije. Značajan je utjecaj na Petrića imala osobito neoplatonička filozofija Plotina, Prokla i drugih. Neoplatonički se utjecaj može uočiti u mnogim Petrićevim filozofskim mišljenjima, ovdje nas zanima odnos Plotinova i Petrićeva shvaćanja Jednog.
Misao spoznaje samo ukoliko definira i razlikuje tj. ukoliko se kreće u sferi logike i mnoštvenosti, ona se međutim ne zaustavlja na mnoštvenosti nego teži nadilaženju svakog objekta i dostignute granice. Zahtjev za jedinstvom prirođen je misli, ali i poriv da nadilazi i samu sebe. Zato Jedno može biti definirano na neki način samo u dijalektičkoj opoziciji mnoštvenosti, i to ne stoga što bi Jedno i mnoštvo bili metafizički suprotni, nego zato što je Jedno prvi uzrok svakom mnoštvu. Jedno je iznad svake misli i svakog bića, nedokučivo i neshvatljivo, o njemu možemo reći samo ono što nije. Prema Plotinu i Petriću Jedno je prije svega izvor stvarnosti ali i konačni cilj svakog bića. Ono je apsolutni uvjet misli i volje, života i kozmičkog reda. Jedno je uvjet i samom mnoštvu, koje iz njega izvire i u nj uvire. Premda je Jedno prvi izvor i samoj misli, životu, duši… ono samo nije ni intelekt, ni samosvijest, ni duša, ni ljubav. Jednonme se ne može pridavati ni bit, ni biće, ni život… ne radi toga što bi ono bilo manje od nekog od tih predikata, nego jer je već je od svega toga. Jedno se ne može identificirati sa zbrojem pojedinih stvari, jer one zahtijevaju neki izvor ili počelo koje od njih mora biti različito i logički prije. Prema Plotinu i Petriću Jedno je iznad svakog bitka (bića) što ipak ne znači da nije ništa, da je ne-postojeće, nego to ponajprije znači da Jedno nadilazi svako biće o kojem imamo iskustvo. Pojam bića izveden je iz objekata našeg iskustva, a Jedno nadilazi sve te objekte, pa prema tome nadilazi i sam pojam koji se temelji na tim objektima.
U svom izlaganju želim izdvojiti najkarakterističnije točke Plotinove i Petrićeve nauke o Jednom i istaknuti njihovo suglasje i eventualne razlike.